Objavom rezultata tržišta osiguranja od strane HUO-a dobili smo uvid u poslovanje industrije tijekom 2020. godine. Mogli smo vidjeti mnogo zanimljivih i nepredvidivih događaja: od potresa, promjene na vrhu vodećih osiguravatelja pa sve do neizbježnog ubrzanja trenda digitalizacije. Također dojma smo da osiguranja polako postaju naš izvozni proizvod u EU.
Hrvatska u odnosu na EU
Tržište osiguranja u Hrvatskoj relativno je nerazvijeno u odnosu na druge države članice EU. Na primjer, naši susjedi Slovenci za osiguranje izdvajaju skoro pa dvostruko više od nas.
Izvor: moj-bankar.hr, OECD, HUO, 2020 i 2019 godina
Analiza pokazuje da industrija ima značajan prostor za rast u budućnosti, ali se razina financijske pismenosti, pogotovo osiguranja kao važnog proizvoda koji doprinosi stabilnosti financija, svakako mora podignuti. Najbolji primjer su nedavni potresi nakon kojih su naši osiguravatelji likvidirali tek 250 milijuna kuna šteta. Naime, još uvijek mnogi nisu svjesni da ugovaranjem osiguranja stana ili kuće nisu pokrili i rizik potresa koji je potrebno dodatno ugovoriti.
Činjenice branše osiguranja u 2020.
U Hrvatskoj posluje 15 osiguravajućih društava sa sjedištem u RH, zatim 4 podružnice društava iz EU (Sava, Generali Slovenija - brend As direct, Porsche i Vereinigte Hagelversicherung VVaG).
Dodatno, u svojstvu posrednika u Hrvatskoj posluje oko 780 društava za zastupanje u osiguranju te 60-ak brokerskih društava.
Ukupna premija niža nego u 2019.
Zaračunata bruto premija društava za osiguranje u Republici Hrvatskoj u 2020. godini iznosila je 10,48 milijardi kuna. Što predstavlja pad od 0,7% tj. 70 milijuna kuna u odnosu na prethodnu godinu. Najveći razlog smanjenja nalazi se u segmentu životnih osiguranja koja su pala za 420 milijuna kuna (-14% u odnosu na 2019.), dok je segment neživotnih osiguranja porastao za 350 milijuna kuna (+5% u odnosu na 2019.).
Važno je napomenuti da gotovo ⅔ rasta osiguravatelja u segmentu neživotnih osiguranja proizlazi iz premije auto osiguranja koja je ostvarena na tržištu EU, tj. podružnica koje su osnovala naša društva u inozemstvu. U tom segmentu najaktivnije je Adriatic osiguranje sa svojim podružnicama, te Croatia osiguranje i Euroherc osiguranje. U inozemstvu Hrvatska društva ostvaruju oko 680 milijuna kuna premije, prvenstveno u Austriji, Italiji i Sloveniji.
Ta činjenica se najviše odražava i u strukturi premije osiguravatelja sa sjedištem u RH. Naime, segment auto osiguranja porastao je za čak 12,9% na 2,6 milijarde kuna premija, gdje je primarno, oko ⅔ rasta od 290 milijuna kuna došao iz međunarodnog poslovanja Adriatic osiguranja.
Gledamo li izolirano samo Hrvatsko tržište prosječna premija obveznog auto osiguranja porasla je za 4% te je prosječna AO polica koštala 923 kune.
S druge strane kod kasko osiguranja prosječna premija je iznosila 3.026 kuna te je ista porasla za 6% što je doprinijelo da kasko osiguranje kao dobrovoljno osiguranje vlastitog automobila, nakon dugog niza godina postane profitabilno za osiguravatelje.
Likvidirane štete su porasle
Iznos likvidiranih šteta društava za osiguranje u Republici Hrvatskoj u 2020. godini iznosio je 6,53 milijarde kuna te je veći za oko 520 milijuna kuna (+8.,%) u odnosu na 2019. godinu. Najveći relativni rast likvidiranih šteta, kao i udio od oko 50% rasta svih šteta, ostvario je segment osiguranja od potresa koji je porastao za oko 250 milijuna kuna tj. za 181.000%. Iznos od 250 milijuna kuna nije velik, čemu negativno doprinosi niska razina pismenosti građana, a koji često još uvijek nisu informirani da osnovni paket osiguranja imovine, stana ili kuće, ne pokriva rizik od potresa koji se mora dodatno ugovoriti.
Profitabilnost osiguravatelja stabilna
Iako rezultati poslovanja za industriju još uvijek nisu objavljeni, u Hrvatskoj su Croatia osiguranje i Adriatic osiguranje uvršteni na Zagrebačku burzu te redovito objavljuju financijske izvještaje. Ono što se iz devetomjesečnih rezultata može zaključiti je da su, bez obzira na zagrebački potres, oba društva blago povećala svoju dobit (Croatia sa 280 na 292 milijuna kuna, te Adriatic sa 64 na 77 milijuna kuna).
Agram koncern vodeći “osiguravatelj”, zahvaljujući izvozu
Na razini osiguravatelja važno je napomenuti da se u 2020. godini dogodila velika promjena te da je sada Agram koncern vodeća “osiguravateljna grupa”. Iako pravno koncern nije entitet, odavno se špekulira da gosp. Grgić ima nemali utjecaj na poslovanje Euroherc, Adriatic i Agram life osiguranja. Pribrojimo li Euroherc, Agram Life i Adriatic osiguranje te ih sagledamo sve zajedno kao dio tzv. Agram koncerna - dobivamo vodećeg igrača koji drži 26,08% tržišta (2019.: 22,94%) premije osiguravajućih društava u Hrvatskoj.
Važan trend koji se očituje u članicama Agram koncerna je da od ukupnog rasta u iznosu od 312 milijuna kuna, čak 214 milijuna kuna rasta dolazi izvan Republike Hrvatske odnosno sa ostalih EU tržišta. Tu se posebno ističe Adriatic osiguranje koje je izvan Hrvatske ostvarilo oko 200 milijuna kuna novih premija.
Izvor: moj-bankar.hr, HUO
* Agram koncern definiran kao zbroj Euroherc, Adriatic i Agram life osiguranja.- tržišni udio na temelju ukupne premije društava koji su registrirani u RH.
Croatia osiguranje je i dalje vodeće samostalno društvo sa tržišnim udjelom od 25,84% (2019.: 25,7%) sa rastom premije u Sloveniji od oko 20 milijuna kuna.
Nakon dva domaća diva (Crosig i Agram koncern), slijede međunarodni igrači kao što su Allianz sa 10,94% udjela (2019.: 12,94%), Wiener osiguranje sa udjelom od 9,36% te ostali.
Za ukupnu sliku stvarnog stanja borbe dvaju divova, Croatia osiguranja te Agram koncerna, potrebno bi bilo uključiti i poslovanje u BiH, Srbiji te Sjevernoj Makedoniii. Za analizu istoga trebalo bi pričekati rezultate iz tih država, ali divovi bi i tada najvjerojatnije bili al pari odnosno izjednačeni.
Svakako nas u budućnosti čeka zanimljiva poslovna borba, gdje stara dama, odnedavno u vlasništvu Adris grupe, ima zrelog i agilnog konkurenta u obliku Agram koncerna.
Croatia osiguranje najveće na domaćem tržištu, do kada?
Ukoliko pogledamo samo domaće tržište, tj. premije fakturirane domaćim pravnim i fizičkim osobama, Croatia osiguranje je još uvijek prva i vodeća na tržištu sa udjelom od 26,66%. Slijedi je Agram koncern sa 24,55% nakon kojeg slijedi niz stranih brandova koji nemaju stratešku odrednicu “osvajanja” preostale premije u EU izvan RH.
Potresi, izvoz i digitalizacija
Potresi nisu narušili profitabilnost
Iako bi laik očekivao da su potresi u 2020. godini obilježili poslovanje osiguravatelja to i nije bilo baš tako. Naime, pogotovo kod stanovništva, osigurana imovina protiv potresa je bila niska te likvidirane štete nisu ni 5% ukupno likvidiranih šteta. Ipak, treba znati da je potražnja za osiguranjem protiv potresa, pogotovo nakon prvog potresa, značajno porasla, pa je tako tijekom 2020. sklopljeno dodatnih 33.000 ugovora te ih je krajem godine bilo otprilike 140.000.
Osiguranje kao izvozni proizvod
Ono što je pozitivno obilježilo godinu je prilagodba domaćih društava za osiguranje poslovanju na zajedničkom EU tržištu. Naime, u inozemstvu je ostvareno skoro 650 milijuna kuna premije, prvenstveno u neživotnim osiguranjima, gdje se pretpostavlja da najviši udio ima kategorija obveznog auto osiguranja te kasko osiguranja. Najveći dio ostvaren je u Austriji (260 milijuna kuna), Italiji (214 milijuna kuna) te Sloveniji (168 milijuna kuna). Tri su društva posebno aktivna izvan Hrvatske: Adriatic, Euroherc te Croatia osiguranja.
Digitalizacija
Digitalizacija osiguravatelja je dugogodišnji trend te se i prije polica osiguranja mogla kupiti online. Pandemija korone zaključala je stanovništvo kod kuće, što je doprinijelo većoj preferirenciji kupnje online. Važan faktor koji je omogućio digtalizaciju, pogotovo u segmentu AO-a je tzv. digitalna polica. Naime čim kupite auto osiguranje, informacija se šalje na stanicu za tehnički pregled, te na stanicu ne morate doći sa papirantom policom. Dodatno, digitaliziran je i zeleni karton kojeg sada korisnik dobiva na email, te ga može ispisati na običnom bijelom papiru. Isti vam od 2020. godine niti ne treba za BiH.
Digitalizaciju je svakako potaknulo i pokretanje Laqo osiguranja od strane matičnog društva Croatia osiguranje. Laqo osiguranje je kroz veliku marketinšku kampanju zasigurno educirao šire stanovništvo o dostupnosti online kupnje polica osiguranja.
Pred nama je zanimljiva godina za osiguravatelje kada ćemo u potpunosti vidjeti efekte potresa na Banovini, može li se rast u inozemstvu nastaviti te u kojoj mjeri će stanovništvo nastaviti kupnju osiguranja online.